چهارشنبه, 26 اردیبهشت,1403 |
مشروح گزارش کارگاه نقد یک؛ اردوی اول آقایان دوره هفتم
با حضور امید مهدی‌نژاد، وحید سمنانی و حسن صنوبری
 

مشروح گزارش کارگاه نقد یک؛ اردوی اول آقایان دوره هفتم

شنبه، 13 مرداد 1397 | Article Rating

نخستین کارگاه شعر اولین اردوی آقایان شاعر عضو دوره هفتم آفابگردانها با حضور امید مهدی نژا، وحید سمنانی و حسن صنوبری برگزار شد که یازده شاعر در آن به شعرخوانی پرداختد و آثارشان توسط کارشناسان کارگاه مورد نقد  و برسی قرار گرفت.
اولین شاعری که برای ارائه اثر پای تریبون خوانده شد محمد شهریاری بود که غزلی با مطلع:
کاش ای پرده نشی ماه تمامم باشی 
همه شب ساقی مستی مدامم باشی 
خواند.
وحید سمانی در برسی این شعر گفت: شعر ساده و روان و بدون دست اندازی بود که با مخاطب ارتباط خوبی برقرار می کرد.
امید مهدی نژاد ضمن تایید حرف های وحید سمنانی افزود: لحن قدیمی شعر آسیبی به شعر نزده است.
سجاد بوستانی از شاعران رشت، دومین شاعری بود که برای خواندن اثرش پشت تیریبون حاضر شد.بوستانی غزلی با مطع:
شیرین که هستی، می شوی شیرین تر از این هم
پیش تو زانو می زند بهرا چوبین هم
خواند.
امید مهدی نژاد در نقد و برسی این شعر ضمن یادآوری این موضوع که اکثر شعرهای عاشقانه ماندگار فضایی اندوهناک دارند، از آن به عنوان  یک عاشقانه فانتزی یاد کرد.
صنوبری  ضمن اشاره به حسن مطلع این غزل، به بحث اهمیت مطلع خوب در غزل پرداخت و افزود در عین حال که این غزل مطلع خوبی دارد، پایا بندی آن نیز زیباست.

محمدحسین دهقانی که غزلی با مطلع 
بیش ازاین می خواستی از من؟دگر شرمنده ام
من در این موضوع مخصوص آدمی یک دنده ام
خواند، سومین شاعری بود که جهت نقد و برسی اثرش به پای تریبون خوانده شد.
حسن صنوبری به انسجام ارتباط افقی و عمودی این غزل اشاره کرد.
امید مهدی نژاد در ادامه نقد این شعر ضمن تحسین کلیت شعر به نکات ریزی در موردآن اشاره کرد.
نوبت به چهارمین شاعر آفتابگردانی می رسد که شعرش را درحضور کارشناسان نخستین کارگاه نقد شعر بخواند، شاعر اهل رشت رضا مهدی زاده غزلی رضوی با مطلع زیر خواند:
جز اشک اگرچه تحفه ی دیگر نداشتم
از آستان امن تو سر بر نداشتم
حسن صنوبری با اشاره به دو بیت ابتدایی غزل شاعر را تحسین کرد و نکاتی در مورد دیگر ابیات گفت.
اما نوبت به حمیدرضا مداح می رسد تا کارگاه نقد با برسی شعر او پیش برود.مداح غزلی با مطلع زیر خواند که تسحین دیگر شاعران آفتابگردانی را در کنار کارشناسان داشت.
ای آسمان غم زده ی بی قرار چشم
دنبال کیست غیر تو با صد هزار چشم؟
امید مهدی نژاد با اشاره به استفاده از ردیف اسمی که شاعر را محدود می کند گفت: در این شعر چنین اتفاقی نیافتده است و مقطع غزل نیز تحسین برانگیز است.
ششمین شاعر وحید الله ورن، شاعر آذری زبان زنجانی بود که پشت تریبون جهت ارائه اثرش حاضر شد.
الله ورن دومین غزل رضوی امشب را خواند:
گر در او جلوه نماید نور یا قدوس ها
قطره هم خود را رساند سوی اقیانوس ها
امید مهدی نژاد خیال انگیز بودن این شعر  را از نکات قوت آن شمرد و به استفاده خوب شاعر از قافیه ها نیز اشاره کرد.
ششمین شاعری که اثرش توسط کارشناسان مورد نقد و برسی قرار گرفت شاعر افغانستانی، شفیق صادقی بود که غزلی با مطلع زیر خواند:
بغل بغل غزل و شعر عاشقانه بیاور
به میهمانی خاموش من ترانه بیاور
امید مهدی نژاد به مطلع خوب غزل اشاره کرد و در مورد کلیت غزل به یادآوری چند نکته پرداخت.
هفتمین شاعری ک به شعرخوانی دعوت شد سیدمحمدرضا برقعی از قم بود که تشابه شهر و نام او با شاعر آیینی نام آشنای کشور سیدحمیدرضا برقعی توجه شاعران آفتابگردان را به خود جلب کرد.
برقعی غزلی با مطلع زیر خواند:
چیزی از زندگی نمی فهمند، چشم هایی ک بی نگاه شدند
چشم هایی که زیر پلک سکوت، تا ابد تیره و تباه شدند
حسن صنوبری در نقد این اثر گفت: این اثر همچنان که پایان بندی خوبی دارد اتفاق های خوبی هم در متن شعر رخ می دهد.
وحید سنمانی در ادامه نقد و برسی این غزل به وزن دوری آن اشاره کرد که امروز در بین شاعران یکی از پرکاربردترین وزن ها به حساب می آید.

صابر صفی خوانی، شاعر اهل رودبار هشتمین شاعری بود که شعرش توسط کارشناسان کارگاه مورد نقد و برسی قرار گرفت.
صفی خوانی غزلی با مطلع زیر خواند:
با غزل تا شهر لااکره فی الدین راه نیست
اول شعرم شبیه توبه بسم الله نیست
حسن صنوبری با اشاره به پایان بندی زیبای آن به بعضی نکات ریز شعر صفی خوانی پراخت.
وحید سمانی در ادامه نقد این شعر، افزود: کشیده خواندن کلماتی مانند «به»  «که»از لحاظ موسیقیایی به هر غزلی ضربه می زد و این خلل موسیقایی در غزل صابر صفی خوانی نیز به گوش می خورد.
و اما نوبت به نهمین شاعر می رسد که تا شعرش مورد نقد و برسی بشود.سید جعفر حیدری مربع ترکیبی را با حال و هوای انتظار می خواند که چنین شروع می شود:
ای خلوت دلگشای هر شب ای عشق
آرامش آشنای هر شب ای عشق
ای مونس بغض های هر شب ای عشق
ملموس ترین دعای هر شب ای عشق
بر غنچه ی پژمرده ی عشاق ببار
بر آتش سینه های مشتاق ببار
حسن صنوبری با اعلام رضایت از دو بند آغازین این اثر، نه نکاتی در مورد دیگر بندها اشاره کرد.
وحید سمانی با اشاره به این مورد که این شعر با وزن رباعی سروده شده است خطاب به همه شاعران آفتابگرانی گفت که از طبع آزمایی در این اوزان اجتناب کنید
دهمین شاعری که شعرش را در بوته نقد قرار داد، شاعری رباعی سرا، اهل برازجان بود.مجید بوری شش رباعی خواند.
حسن صنوبری در نقد این اشعار به سادگی آن ها اشاره کرد.در زیر یک نمونه از رباعی های این شاعر را با هم می خوانیم:
تنها نه فقط ملیکه ما هستی
امدادگر مردم دنیا هستی
این باعث افتخار هر ایرانی ست
اینکه تو فقط شبیه زهرا هستی
و بعد از حدود دو ساعت شعرخوانی و نقد نوبت به آخرین شاعری می رسد که شعرش توسط کارشناسان کارگاه نقد، مورد برسی قرار میگیرد.
علی سلیمیان از زرین شهر آخرین شاعر است که غزلی با مطلع زیر میخواند:
دوباره شب شده بود و پدر نیامده بود
به قول مادرمان سایه سر نیامده بود
وحید سمنانی در نقد این شعر گفت: این غزل، غزل روان و سالمی بود و بیت پایانی خیره کننده ای دارد.

 

تصاویر
  • مشروح گزارش کارگاه نقد یک؛ اردوی اول آقایان دوره هفتم
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: