در روز سوم اردوی تخصصی شعر هیئت بانوان، محمدمهدی سیار پیرامون زبان شعر هیئت سخن گفت.
وی در آغاز سخنان خود با اشاره به آیه 24 سوره ابراهیم بر گستردگی دامنه مضامین شعر و به طور خاص شعر آیینی تاکید نموده و خطاب به شاعران حاضر در جلسه گفت: «شاعران برای گفتن زبان کم نمیآورند. چراکه درختی که ریشه در زمین محکم کرده باشد در عین آنکه به ثباتی رسیده و حد و مرز مشخصی برای خودش دارد رنگارنگی و تنوع میوههایش تمامی ندارد و عبارت «اصلها ثابت و فرعها فی السماء» هم میتواند به معنای بالا رفتن تا اوج دست نایافتنی باشد و هم به معنی تنوع و گسترش. یعنی یک مضمون و محتوای ثابت چنان گسترش یافته که نه تنها در زمین که ریشهاش به آسمانها هم رسیده است. این آیه در پاسخ به سوال کسانیست که مییپرسند چرا شاعران آیینی خود را محدود به آیینی سرودن میکنند.»
وی یکی از شیوههای ایجاد تنوع در مضامین اشعار را پیوند شعر با موسیقی دانست و توضیح داد: «وقتی آهنگساز با فضای ذهنی خودش ملودی پیشنهاد میدهد فضایی برای سرودن باز میشود که هرگز در غزل نبوده است و گاهی در فضای موسیقیایی حرفهایی به ذهن میرسد که در فضای ساده شعر سرودن امکان نداشته به آن برسیم پس در برخورد با ملودی متواضع عمل کنیم.»
این نوحهسرا و کارشناس شعر هیئت با اشاره به سخنی از قیصر امین پور درباره وزن و قافیه و اصول سرایش شعر کلاسیک گفت: «درباره قوائد شعری همواره پرسش قدیمی وجود دارد که آیا پایبند بودن به قالب عروضی شاعر را محدود میکند یا خیر. مرحوم امینپور میگوید پرندهای را در نظر بگیرید که میخواهد بیاموزد. در اولین پرزدنهایش حس میکند هوا به دلیل ایجاد اصطکاک مانع پرواز اوست در حالی که اگر هوا نبود و اصطکاکی ایجاد نمیشد پر زدن نیز ایجاد نمیشد.»
محمدمهدی سیار درباره کیفیت زبان شعر هیئت و چالشهایی که در اینباره وجود دارد توضیح داد: «یکی از مسائلی که شاعر در سرودن تصنیف و شعر هیئت با آن مواجه است انتخاب زبان است. این شاعر است که باید بداند ملودی را بر اساس کدام زبان بسراید. زبان محاوره به خودی خود ما را از پرداختن به مضامین اندیشهای ،متن مقاتل، و بسیاری موضوعات که فراتر از یک گفتگوی محاوره است باز میدارد. اما اگر ملودی یا فضای مضمونی اقتضای محاوره کند به شرط آگاهانه بودن هیچ اشکالی برای انتخاب آن وجود ندارد.
سپس معیارهای انتخاب زبان شعر را برشمرده و گفت: «در انتخاب زبان چند نکته دخیل است. اول آنکه باید دید برای چه موضوعی یک نوع زبان را به کار میبریم. دوم آنکه با چه ملودیای حرف زدن به زبان محاوره یا معیار دلنشینتر است. سوم سطح اندیشهای که میخواهیم در یک شعر به کار ببریم را در نظر بگیریم. هرچه از سمت عاطفه به سمت اندیشه پیش میرویم درواقع بیشتر به سمت معیار نزدیک میشویم. دیگر آنکه در سرودن نوحهها به یکدستی زبان و در عین علم به سیالیت و وجود انواع محاوره ها توجه کنیم. رسمی یا محاوره بودن کلمات نیز ممکن است در شکل مکتوب خود به طور دقیق مشخص نباشد. اما وقتی با موسیقی همراه میشوند مشخص میگردند.»
محمدمهدی سیار در خصوص استفاده از اصطلاحات مردمی و ضربالمثلها در نوحه یادآور شد: «نمیتوان قانونی برای به کاربردن یا به کار نبردن این کلمات گذاشت اگر بگوییم نباید استفاده نمود محل اشکال است و اگر هم به طور مطلق آن را درست بدانیم محل گفتگوست. ممکن است مخاطب همه اصطلاحات را نپذیرد. همه این تمهیدات باید در صورتی استفاده شود که ساختار متن بتواند مخاطب را اقناع کند.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص ملمعسرایی در ادبیات فارسی گفت: «در تاریخ ادبیات فارسی در یک برهههایی سنتی بوده که وقتی درباره واقعه ای در جغرافیای عربی صحبت میکنیم و میخواهیم برای مخاطب فارسی زبان نوحه بگوییم شاعر به این نتیجه میرسد که گاهی از عبارات عربی استفاده کند. امروز در شعر رسمی ما ملمعسرایی کنار گذاشته شده اما در شعر نوحه که مبتنی بر متن قرآن کریم، حدیث و... است همچنان این سنت ادبی وجود دارد. با این حال بدون چارچوب وارد شدن به حیطه عربیسرایی دارای اشکال است.
این شاعر آیینی درخصوص کیفیت سرایش شعر ملمع توضیح داد: « اگر برای عربیسرایی دلیلی مبتنی بر موضوع و مخاطب و ایجاد فضا داشته باشیم باید آن را مطابق قوانین عربی بگوییم. گاهی جملات عربی، احادیث و... با جابه جایی اعراب، ضمیر و .. در شاعار گنجانده میشوند و تلفیق نادرست فارسی و عربی میتواند سطح یک نوحه خوب را تنزل دهد.»
وی در بیان چگونگی به ثبات رسیدن شعر شاعران گفت: «ثبات در شعر آیینی هم ثبات عقیدتی و هم ثبات تاریخیست. یعنی یک اتقان و اصالت تاریخی در شعر ما موجود باشد که به نظر نرسد تخیل ما دارد تاریخ را نابود میکند.»
در پایان این نشست محمدمهدی سیار به سوال شاعران حاضر در این جلسه پیرامون زبان شعر هیئت پاسخ داد.
گفتنیست اردوی تخصصی شعر هیئت از ششم تا نهم شهریورماه در مشهد مقدس با حضور کارشناسان شعر نوحه، و از سوی موسسه شهرستان ادب برگزار میشود.