به نقل از شهرستات ادب، اولین جلسه ارائه تحقیق در نخستین روز اردوی تکمیلی بانوان با حضور کارشناسان شعر برگزار شد. در این جلسه هرکدام از شاعران عضو دوره تکمیلی باید پژوهش و بحثی مرتبط با ادبیات را برای جمع شاعران ارائه و تدریس میکردند. این ارائهها عموما از سطح علمی بالایی برخوردار بودند و به مطالب مهم و روز ادبیات میپرداختند. شعر پستمدرن، شعر هایکو، بررسی مولفه جنسیت در ادبیات، تعریف فصاحت و بلاغت در ادبیات و شعر آیینی از جمله موضوعاتی بود که در این ارائهها مطرح و بررسی شدند. حسن صنوبری شاعر و منتقد ادبی با حضور در این جلسه به عنوان مجری و کارشناس، به داوری این ارائهها پرداخت و نکاتی را در حاشیه هر ارائه مطرح کرد.
در این جلسه شاعران داوطلبی که مایل بودند تجربیات و دریافتهای ادبی خود را با دیگر اعضای دوره در میان بگذارند٬ به ارائه موضوعات تحقیقی خود پرداختند.
اولین ارائه تحقیق را فائزه فرزانه آغاز کرد. موضوع ارائه او پیرامون بلاغت و فصاحت در شعر بود و در کنار آن ویژگیهایی که بلاغت و فصاحت کلام را مختل میکنند برشمرد.
صنوبری کارشناس و مجری جلسه سیر منطقی بحث و استفاده از منابع دست اول ادبی را از جمله نکات مثبت این ارائه دانست و از تناسب این بحث با موضوع کلی این جلسه تشکر. صنوبری در ادامه به پیشینه موضوع بلاغت و کتاب رتوریک یا ریطوریقای ارسطو اشاره کرد.
شیوا فضلعلی به عنوان نفر دوم، درباره تاثير متغير جنسيت بر ویژگیهای زبانی شعر شاعران معاصر صحبت کرد و نتایج بررسی خود را بر شعر شاعران معاصری چون فاضل نظری، کبری موسوی قهفرخی، پانتهآ صفایی و مهدی فرجی بیان نمود.
نقطۀ قوت کار وی تازگی موضوع و جذابیت آن برای انجام کار بیشتر در این زمینه بود. محمدرضا وحیدزاده پیشنهاد داد برای علمیتر شدن نتیجهگیری این تحقیق نمونههای آماری بیشتری در نظر گرفته شوند. صنوبری نیز با یادآوری تفاوت ارزشمندی استقرای ناقص و استقرای تام در منتج بودن گزارههای منطقی تاکید کرد اگر جامعه آماری گستردهتر شود نتیجه قابل استناد و ارجاع خواهد بود و میتواند به عنوان یک کتاب منتشر شود.
بخش دوم این جلسه نیز در شامگاه اولین روز اردو تکمیلی بانوان برگزار شد.
در این بخش منصوره محبی؛ دانشجوی رشته آموزش زبان ژاپنی، به عنوان نخستین فرد به شرح موضوع شعر هایکو پرداخت و با آوردن نمونههایی از هایکوی ژاپنی و هایکوی ایرانی، ضمن برشمردن ویژگیهای هایکوی اصیل از برخی نمونههای تقلیدی آن در ایران نام برد و میزان موفقیت یا عدم موفقیتشان را بررسی کرد.
از این ارائه به دلیل تسلط منصوره محبی بر موضوع، و جذابیت بالای مباحث طرح شده استقبال بسیاری شد. صنوبری نحوه ارائه هوشمندانه و معلمانه محبی را ستود و گفت متن ارائه او میتواند به عنوان یک یادداشت و مقاله خواندنی منتشر شود. او در بخش دیگری از سخنانش به پیشنهادهای اخوان ثالث در کتاب دوزخ اما سرد اشاره کرد و قالب شعر خسروانی که از زمان ساسانی و پیش از ترجمه شدن شعر هایکو در ایران وجود داشته. او همچنین از تداوم انواع شعر سهلتی به ویژه شعر سه خشتی در فرهنگ کرمانهای شمال خراسان سخن گفت.
زهرا امیری شاعر دیگری بود که موضوع تحقیق خود را ارائه داد و پس از برشمردن ویژگیهای شعر مدرن و پسامدرن، از برخی جریانهای افراطی شعر معاصر که با نام «پست مدرن» شناخته میشوند یاد کرد. در طی این بحث امیری و نیز اکثر شاعران حاضر در جلسه نسبت به بیمعنایی و عدم موفقیت بسیاری از جریانهای شعری اینچنینی انتقاد کنند.
در پایان این مبحث حسن صنوبری با اشاره به بیان موفق این موضوع و جذابیت ارائه زهرا امیری، از برخی تصورات غلط که درباره شعر مدرن رایج است یاد نمود و افزود: «شعر پست مدرن قیام مجددی علیه سنت نیست. بلکه درواقع قیامی است علیه ارزشهای رایج و اصلی جریان مدرن.» صنوبری در بخش دیگری از سخنانش بخش عمدهای از نامگذاریهای جریانهای شعری روشنفکری را فاقد اصالت علمی و زیباییشناختی دانست و تاکید کرد وقتی گروهی نتوانند با ملاکهای هنری و اصول زیبایی موفقیتی کسب کنند سعی میکنند تنها با ایجاد تفاوتها و نامگذاریهای جدید و بیپشتوانه خود را طرح کنند.
خانم رحیمه مهربان نفر آخری بود که پیرامون شعر آیینی و مولفههای آن صحبت کرد و از ریز موضوعات شعر آیینی نام برد.
این شاعر جوان ضمن آنکه با نگاهی آسیبشناسانه از سرودههای آیینی امروز سخن گفت، بر اهمیت مطالعه و تحقیق به هنگام سرایش شعر آیینی تاکید کرد.
صنوبری در پایان ارائه خانم مهربان علمیت و جامعیت کامل مباحث این شاعر جوان را تحسین کرد و تاکید کرد دشواری کار اینجاست که شاعر هنگام سرایش با موضوعات دینی که بیشتر سلوکی درونی و معنوی است به سختی میتواند به همه این امور توجه کند و این مسائل علمی باید در پس ذهن او باشد.
جلسه ارائه بانوان تکمیلی پس از مختصری بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات مطرح شده در واپسین ساعات ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ به پایان رسید.