به نقل از شهرستان ادب، روز سوم اردوی آفتابگردانها جمعه صبح، با کلاس «شعر کودک» آغاز شد. خانمها انسیه موسویان و کبری بابایی هر کدام جداگانه به تبیین ویژگیهای شعر کودک و نوجوان پرداختند.
موسویان در ابتدای صحبت خود ویژگیهای شعر کودک را اینگونه بیان کرد: «شعر کودک جدا از شعر بزرگسال نیست، بلکه تفاوت اصلی در مخاطب است. باید از تشبیهات ملموس و عینی استفاده کرد.» او ادامه داد: «تخیل قوی کودکان کار را برای شاعر کودک سخت میکند.» وی استفاده از تمثيل را یکی از اصلیترین ویژگیهای شعر کودک دانستند.
او گفت: «باید به دایرۀ واژگانی کودک توجه کرد و همچنین آن را تا جایی که ممکن است گسترش داد.» از نظر موسویان زبان شعر برای کودکان پیش از سنین مدرسه میتواند زبان محاوره باشد اما پس از ورود به مدرسه، زبان شعر به سمت زبان معیار باید برود.
وی افزود: «وزنهای کوتاه و نشاط آور برای شعر کودک مناسبتر است.»
او سپس چند نمونه شعر کودک خواند و بچهها را به خلاقیت بیشتر تشویق کرد.
موسویان غالب چارپاره را غالب معمول برای شعر کودک عنوان کرد.
او در مورد موضوع شعر کودک افزود: «هر موضوعی به شرطی که زیسته کودک باشد میتواند به شعری موفق تبدیل شود.»
موسویان در پاسخ به این سوال که: «شعر آیینی برای کودکان چگونه است؟» گفت: «شعر آیینی باید حتما تجربه خود کودک باشد، مثل بچهای که در دسته میایستد و طبل میزند.»
پس از این بابایی در رابطه با شعر نوجوان صحبت کرد. او خاطر نشان کرد باید به دنبال ایجاد شرایطی باشیم که نوجوانان را مجاب به خواندن کتاب و مشخصا شعر نوجوان کند. وی ادامه داد: «نوجوان کتابی میخواند که زبانش ساده باشد.» از نظر آفتابگردانها اشعاری که ضد درس و مدرسه هستند و به استقلال نوجوان میپردازند، اگر با نوجوان همذاتپنداری داشته باشند، بهتر میتوانند با او ارتباط برقرار کنند. بابایی سخنان آفتابگردانها را اینگونه جمعبندی کرد:
«شعر نوجوان باید دغدغه و نیازهای نوجوان را بیان کند تا بتواند آنها را جذب خود کند.»