به نقل از شهرستان ادب، حمیدرضا شکارسری در دوره آموزشی «آفتابگردان» در جمع بانوان به تبیین مفهوم متن و فرامتن پرداخت.
شکارسری در شروع صحبتهای خود با محوریت اشعار علیرضا قزوه، ابتدا در تبیین مفهوم «متن و فرا متن» به معرفی چهرههایی پرداخت که با مفهوم متن و فرا متن بهنوعی در ارتباط اند. از جمله: حافظ، که با شنیدن نام او فورا به یاد غزل میافتیم یا مولانا که او را به نام مثنویسرا میشناسیم و نیما که نامش با قالب نیمایی پیوند خورده است. او همچنین نام برخی از شاعران را یادآور اتفاقاتی میداند؛ افرادی که معمولا جز شخصیتهای سیاسی یا اجتماعی تاثیرگذار هستند. او گفت:«در زمان مشروطه بسیاری از شاعران نامدار بودند که به فعالیتهای سیاسی میپرداختند. برخی مثل میرزاده عشقی را با فرامتن نهضت مشروطه به یاد میآوریم. اما شاعرانی چون حمید مصدق بهرغم اینکه از شاعران خوب بودهاند اما تداعیگر متن یا فرامتن خاصی نیستند.»
شکارسری با یادآوری این موضوع که صحنۀ سیاسی کشور عرصۀ حوادث بزرگ همچون انقلاب بوده است اظهار کرد: «ادبیات انقلاب متنی است که فرا متن دارد و همین فرامتن است که باعث میشود متن خوانده شود. بدون فرامتنها معمولا شعر غنا ندارد. رابطۀ میان فرامتن و شاعر اعتباربخشی متقابل است.»
او جریانهای عمدۀ شعری را در سه دسته قرارداد که اولین آن جریان رمانتیک است. جریان مبتنی بر تئوریهای ادبی از دیگر جریانهای شعری است که به اصل شعر و فرم آن میپردازد و سومین جریان، شعری است که محتوا گرای سیاسی اجتماعی است. چهرههای بزرگ ادبیات که پیش از انقلاب شعر متعهدانه میگفتند در این دسته قرار میگیرند.
او در ادامه افزود: «بعد از انقلاب تنها جریانی که باقی ماند شعر محتوامحور است. شاعرانی چون شاملو، صفارزاده و موسویگرمارودی نمایندۀ این جریان شعری هستند. حال در شعر ما با این پیشینه شعری موضوعی بهعنوان شعر انقلاب آغاز شد که علیرضا قزوه را نیز میتوان یکی از چهرههای شاخص این عرصه معرفی کرد.»
او متن شعر قزوه را بسیار انقلابی دانست و گفت: «متن او به شدت به انقلاب اعتبار میبخشد زیرا پر از بدعت و تازگی است.»
این شاعر به تبیین عناصر لازم برای حرفهای شدن در شعر پرداخت و در این رابطه گفت: «از عوامل حرفهای بودن شاعر داشتن تداوم و استمرار او در شاعری است. او تنها در یک مقطع شعر نمیگوید. بلکه شاعری او مداوم است. شاعر حرفهای موثر و جریانساز است. و از دیگر ویژگیهای شاعر حرفهای توانایی او در بدعت و نوآوری است. همچنین شاعر باید با حوادث و رویدادها همراه باشد.»
او با تاکید بر اینکه اشعار قزوه دارای این ویژگیهاست او را از شاعران حرفهای دانست که عنصر اصلی شعرش را ظلمستیزی، عدالت و توسعۀ انقلاب تشکیل داده است.
شکارسری رویکرد کلی شعر قزوه را هندی میداند که رشحاتی از عراقی هم در آن دیده میشود. او اظهار داشت: «قزوه از جمله شاعرانی است که با مطالعۀ اشعارش به راحتی میتوان به شخصیت او پی برد. زیرا او شخصیت خود را پنهان نمیکند. حتی در اشعار عاشقانۀ او نیز ردی از باورهای دینی او دیده میشود.»
او در پایان گفت: «مجموعه شعر قطار اندیمشک از شاخصترین شعرهای جنگ است.»