دومین کارگاه نقد شعراولین اردوی آقایان شاعر عضو دوره هفتم آفتابگردانها با حضور محمدرضا طهماسبی، میلاد عرفان پور و امیر مرادی برگزار شد که هفت تن از شاعران حاضر در اردو در این کارگاه به شعرخوانی پرداختند و آثارشان توسط کارشناسان جلسه مورد نقد و برسی قرار گرفت.
محمد نعمت دوست از شاعران استان آذربایجان شرقی چراغ شعرخوانی های دومین کارگاه نقد شعر را روشن کرد.
نعمت دوست مثنویی با مطلع زیر خواند:
یا جواد ای درگهت باب المراد
نام پاکت جود و بخشش را نماد
میلاد عرفان پور درنقد این اثر گفت: با توجه به سن و تجربه کم شاعر، شعر زیبا و قابل قبولی ست که شاعر می تواند با انس گرفتن با شعرهای معاصرآثار زیباتری نیز خلق کند.
دومین شاعری که به شعر خوانی دعوت شد از شاعران شیرازی دوره هفتمی بود.احمد ایزدی غزلی با مطلع زیر خواند:
درن قصه نمانده نشان آیینه
کجاست لوح دل غیب دان آیینه
میلاد عرفان پور در نقد این شعر گفت:غزلی که شنیدیم چندان شبیه غزل های معمول شعر جوان کشور نبود، به نوعی شاعر سعی کرده تشخصی به شعرش بدهد که این تشخص در ابیاتی که زبانی سلیس دارد به نقطه اوج رسیده است و همین طور استفاده موسیقیایی خوبی از کلمات کرده.
محمدرضا طهماسبی در ادامه نقد این شعر گفت: شاعر این شعر شاعری ست مضمون پرداز که نگاه متفاوتی نیز به اطراف خود دارد.
اما نوبت به سومین شاعری می رسد که شعرش را در بوته نقد قرار بدهد.غلامرضا فرزانیان، شاعر اهل شیراز غزلی آیینی با مطلع زیر خواند:
العطش با یاد لب های تو می آید به چشم
گریه کردم، گریه در پای تو می آید به چشم
میلاد عرفان پور این غزل را غزلی روح دار شمرد و مطلع آن را تحسین کرد.
چهارمین شاعر حجت الاسلام علی مقدم موسی آباد از تربت جام بود که از شاعران روحانی عضو دوره های آموزشی شعرآفتابگردانها است و غزلی با مطلع زیر خواند:
بیفتد تا سر دیوار ایمانش ترک اینجا
یقینا هر که در جامش بیفتد نقش شک اینجا
محمدرضا طهماسبی در نقد این شعر گفت: غزل، غزل شسته رفته ای ست که نشان می دهد ما با شاعری کاربلد طرف هستیم که با ساختار کلی آشناست.طهماسبی با اشاره به حسن مقطع این شعر ادامه داد: در کلیت شعر شاعر به کشف های خوبی نیز دست یافته که تحسین برانگیز است.
محمدصادق امیری فر، شاعر اهل کرمان پنجمین شاعری بود که شعرش را خواند و توسط کارشناسان کارگاه نقد شد.امیری فر غزلی با مطلع زیر خواند:
حسادت می کند بر آبی چشم تو دریا هم
حیات تازه می گیرد در آغوشت مسیحا هم
محمدرضا طهماسبی در نقد این شعر ضمن تحسین مطلع و مقطع این غزل به ارتباط قوی میان کلمات نیز اشاره کرد
میلاد عرفان پور در ادامه نقد این اثر گفت: در کل غزل خوبی شنیدیم، همراه با جسارت هایی که باعث شده شاعر از مضامین تکراری فاصله بگیرد.
فرصت نقد شدن اثر در کارگاه دوم به حمیدرضا محمودزاده از استان کرمان رسید.
ششمین شاعر آفتابگردانی غزلی با مطلع زیر خواند که تشوق کارشناسان و دیگر شاعران را به همراه داشت.
بهار آمد، زمستان را به شوقت زیر و رو کردم
سیاهی های دوران را به شوقت زیر و رو کردم
میلاد عرفان پور در نقد این شعر گفت: غزل خوب و هدف داری بود.عرفان پور با اشاره به این موضوع که ردیف می تواند نیمی از کار زیباسازی یک شعر را انجام دهد، ادامه داد: این غزل نیز از قابلیت های یک ردیف خوب استفاده به جایی کرده است.
هفتمین شاعر و آخرین شاعری که در کارگاه دوم شعرش مورد نقد و برسی قرار گرفت، محمدرضا رضایی از قم بود که یک غزل علوی با مطلع زیر خواند:
به جای آنکه ز کویش شراب جمع کند
از آستان حریمش خراب جمع کند
محمدرضا طهماسبی با اشاره به هندی وار بودن شعر، شاعر را تحسین کرد و در مورد عملکرد ردیف در این غزل صحبت کرد.
میلاد عرفان پور در ادامه نقد این غزل گفت: با توجه به سن و تجربه شاعر، غزل خوب و لذت بخشی بود.